Att vara handledare

För att komma igång och övningsköra med en handledare krävs att man ansöker om handledarskap samt körkortstillstånd, sedan behöver både handledare och elev ha genomgått introduktionsutbildning.

Körkortstillstånd och handledarskapsblankett beställer du på Transportstyrelsens hemsida. Gå in på ”e-tjänster” och ansök om körkortstillstånd med hälsodeklaration. Glöm inte att du kan göra ett syntest hos oss.

Riskutbildning 1

• Du måste aktivt delta i utbildningen för att bli godkänd.
  • Tag med giltig legitimation.
  • Avbokning av kursen ska göras senast 3 arbetsdagar innan kurstillfällets start.

Boka tid via hemsidan eller ring oss på 08 18 88 68.

Riskutbildning 2 (halka)

Här får du som elev förståelse för hur det känns att inte ha kontroll över bilen. Följ endast instruktörens instruktioner, det handlar om att se till att bromsa ordentligt när det behövs. Tydliga instruktioner fås och eleverna upplever detta som ett roligt tillfälle.

• Du måste aktivt delta i utbildningen för att bli godkänd.
  • Tag med giltig legitimation.

Teori

Kunskaperna du får genom teorin tillsammans med erfarenheten du får genom övningskörningen behöver du för att kunna hantera de situationer och problem som du ställs inför i trafiken. Vi har studiematerial i form av:

• Bokpaket.
  • Onlinesystem.
  • Obegränsat antal övningsprover.

Intensivkurs

Intensivutbildning lämpar sig för den som vill ta körkortet fort och säkert. Här kan du välja mellan 1, 2 eller 3 veckors intensivkurs. Utbildningen är skräddarsydd och målet är att utbilda säkra förare fort.

Taxi

Allians Trafikskola har även utbildningen Taxiförarlegitimation. Denna utbildning är riktad för dig som vill börja köra taxi. Här går man igenom utbildningsmoment som:

• Kartläsning
  • Säkerhet och beteende
  • Lagstiftning

Vid godkänd teori- och körprov skickar du in ansökan om taxiförarlegitimation med ett läkarintyg till Transportstyrelsen.